In de afgelopen maanden hebben de fietshandelaren hun omzet voor elektrische fietsen explosief zien stijgen. Met het oog op de coronamaatregelen geeft een grote groep mensen aan dat zij het openbaar vervoer de komende tijd zullen mijden.
Ook Eva, een doortastende vrouw met een goede functie in het bankwezen, besloot dat het gezonder en veiliger zou zijn om voortaan op de fiets naar het werk te gaan en schafte een e-bike aan. Aangezien de afstand naar haar werk behoorlijk was, besloot ze een speed pedelec aan te schaffen. Want ja, tijd is geld!
Eind juli ging het echter mis. Ze wordt aangereden door een auto die van rechts komt en loopt vervelend letsel op. Ze neemt contact met mij op. Kan ik haar schade voor haar verhalen?
Hoe zit het eigenlijk met de aansprakelijkheid bij elektrische fietsen?
Voor veel mensen is dit hét moment om een elektrische fiets aan te schaffen. Maar hoe zit dat als je met een elektrische fiets een ongeval krijgt? Word je net als de ‘gewone fietser’ beschermd als zwakkere verkeersdeelnemer? En hoe zit het met de aansprakelijkheid als jij een ongeval veroorzaakt? Is het verstandig om een aparte verzekering af te sluiten?
Om deze vragen goed te kunnen beantwoorden is het belangrijk dat we onderscheid maken tussen de verschillende typen elektrische fietsen. Elektrische fietsen met of zonder trapondersteuning die een maximum van 25 kilometer bereiken worden gezien als “gewone” fietsen. Speed pedelecs kunnen echter een snelheid van 45 kilometer per uur bereiken.
Waarom is dit onderscheid van belang?
Aansprakelijkheid en verzekeringsplicht
De elektrische fiets met trapondersteuning tot 25 kilometer per uur wordt gezien als “gewone” fiets en niet als motorvoertuig. Dit betekent dat de fietser als zwakke verkeersdeelnemer wordt beschouwd ten opzichte van gemotoriseerde voertuigen en dus extra bescherming geniet. Bestuurders van de speed pedelecs worden niet gezien als zwakke verkeersdeelnemers, maar als een gemotoriseerd voertuig. Hierdoor geniet je op een speed pedelec niet van die extra bescherming zoals “gewone” fietsers.
Doordat een speed pedelec wordt gezien als gemotoriseerd voertuig gelden er voor de speed pedelec speciale regels, zoals:
- de minimumleeftijd is 16 jaar
- het rijbewijs AM is verplicht
- een helm is verplicht
- de WA-verzekering is verplicht
Dit geldt allemaal niet voor de elektrische fiets (e-bike) die wordt gezien als een “gewone” fiets. Overigens raden wij altijd aan om een algemene aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP) af te sluiten voor het geval je schade aan een ander toebrengt.
En hoe zit het nu met Eva?
Gelukkig voor Eva reed ze op een voorrangsweg toen ze werd aangereden. Op grond van de normale voorrangsregels, had zij voorrang moeten krijgen. De verzekeraar van de automobilist heeft de schade van Eva dan ook netjes vergoed.
Mocht je zelf betrokken zijn geweest bij een ongeval met een (elektrische) fietser en je vraagt je af of je je schade kan verhalen. Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op via ons contactformulier of nummer 030 2002852 of via ons contactformulier.
Geen blog van ons missen? Volg ons dan op LinkedIn of Facebook, zodat je steeds als eerste de blog ziet.
mr. Nicole Wilms – letselschadejurist