De afgelopen maanden is Nederland al menigmaal opgeschrikt met tragische berichten over ongevallen met taxichauffeurs. Vooral Uber-chauffeurs waren de afgelopen periode vaker betrokken bij ongevallen en de gevolgen waren ook ernstiger.
Onderzoek van de Verbond van Verzekeraars heeft uitgewezen dat taxichauffeurs relatief vaker betrokken zijn bij ongevallen. Volgens het verbond zijn taxi’s drie keer zo vaak betrokken bij een ongeval dan een reguliere auto.
Inmiddels is de minimale leeftijd van een Uber-chauffeur verhoogd naar 21 jaar en moeten Uber-chauffeurs onder de 25 jaar een verplichte cursus volgen over risico-inschatting en sociaal rijgedrag.
Ook zijn verzekeraars, Veilig Verkeer Nederland en Uber in overleg over verdere maatregelen. Verzekeraars geven aan dat er nu écht iets moet gebeuren. Het zal anders steeds lastiger worden om als taxichauffeur een verzekering te krijgen. Goed natuurlijk, want voorkomen is altijd beter dan genezen, maar ik vraag mij wel af in hoeverre dit nu echt een oplossing biedt.
Iedere gemotoriseerde bestuurder is verplicht om een WAM-verzekering af te sluiten (wettelijke aansprakelijkheid motorvoertuigen). Voor taxichauffeurs, en dan met name zelfstandige chauffeurs, blijkt het steeds lastiger te worden om een verzekering af te sluiten. Dit lukt nog wel tegen hoge(re) premies. Een neveneffect hiervan is dat er steeds meer onverzekerde taxichauffeurs rondrijden. Uiteindelijk zijn de slachtoffers van de ongevallen hier de dupe van.
Op het moment dat je letsel oploopt bij een verkeersongeval met een taxichauffeur of als inzittende van een taxi, kun je een rechtstreeks beroep doen op de verzekering van de taxichauffeur. Als de taxichauffeur geen verzekering heeft afgesloten, dan moet je de taxichauffeur persoonlijk aansprakelijk stellen. De taxichauffeur moet de schade dan zelf vergoeden. Je zult begrijpen dat het vaak erg lastig is om de schade daadwerkelijk te verhalen. Zeker als er sprake is van langdurig en/of ernstig letsel en de financiële gevolgen voor het slachtoffer groot zijn. Naast dat je vaak te maken krijgt met de onwil van de veroorzaker om de schade te vergoeden, loop je ook het risico dat de veroorzaker niet genoeg geld heeft om de schade te vergoeden. Als slachtoffer heb je dan pech, want van “een kale kip kan je niet plukken”.
In sommige gevallen kan er ook een beroep worden gedaan op het Waarborgfonds Motorverkeer, hier zijn wel bepaalde eisen en voorwaarden aan verbonden.
Wat voor taxichauffeurs geldt, geldt ook voor bezorgscooters. Wanneer je in het weekend lekker op de bank zit en geen zin hebt om te koken, dan heb je tegenwoordig genoeg opties om eten te laten bezorgen. Wist je dat bezorgscooters statistisch gezien 6x vaker betrokken zijn bij een ongeval, dan privéscooters. Ook voor deze branche geldt dat een verzekering voor het afsluiten van een bezorgscooter bij bijna geen enkele verzekeraar mogelijk is en dat de premies ook veel hoger liggen.
Veilig Verkeer Nederland maakt zich al tijden zorgen over deze tendens. Samen met de Vereende hebben zij buiten de box gedacht en getracht de specifieke doelgroep aan te spreken in hun taal. De organisaties hebben vijf belangrijke gedragsregels opgesteld en deze door een Amsterdamse rapgroep laten vertalen in straattaal (https://vvn.nl/actueel/nieuws/2019/youtuber-kalvijn-actie-voor-veilig-verkeersgedrag-bezorgkoeriers-1).
Naast de traditionele manieren die ingezet worden om het rijgedrag van bezorgscooters positief te beïnvloeden is dit naar mijn mening een mooie manier om jongeren extra bewust te maken van de gouden gedragsregels en de verkeersveiligheid.
Wellicht dat deze actie gemeentes en taxiorganisaties ook inspireert om buiten de box te denken, duidelijkere gedragsregels met elkaar af te spreken en daardoor hopelijk ongevallen te voorkomen, zodat we straks geen grote toename hebben van onverzekerde taxi’s.
Mocht je zelf betrokken zijn geweest bij een ongeval met een taxi of scooter en je vraagt je af of je je schade kan verhalen. Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op via ons contactformulier of nummer 030 2002852.
Mocht je geen blog willen missen volg ons dan op LinkedIn of Facebook, zodat je steeds als eerste de blog ziet.
mr. Anne Ruth Shiboleth – Letselschadejurist