Dit weekend werd het al aangekondigd. Sneeuw! Bij ons thuis reden om naar zolder te rennen op zoek naar de slee. Zodra de eerste sneeuwvlokjes naar beneden dwarrelen maakt iedereen zich op voor sneeuwballengevechten, sneeuwpoppen en ander koud plezier en daarna natuurlijk een lekker kop warme chocolademelk.
Maar niet voor iedereen staat sneeuw synoniem voor plezier. Door sneeuw en gladheid ontstaan veel valpartijen en slippartijen, soms met ernstig letsel tot gevolg. Zeker mensen die slecht ter been zijn worden erg beperkt door winterse omstandigheden.
Stel dat je als voetganger ten val komt omdat de stoep niet sneeuwvrij is gemaakt en erg glad is. Kan je dan iemand aansprakelijk stellen voor de schade die je hierdoor lijdt?
Iedereen weet dat het glad kan zijn als het gesneeuwd heeft. Er wordt dan ook verwacht dat je als voetganger voorzichtig bent. Jouw eigen verantwoordelijkheid en voorzichtigheid staan voorop. Toch kan het zijn dat een derde aansprakelijk is voor de schade die ontstaat na een valpartij door gladheid.
Sinds 2007 is een woningeigenaar niet meer verplicht om de stoep en oprit voor het huis sneeuwvrij te houden. Hij zal dan ook niet snel aansprakelijk zijn als iemand door de gladde stoep voor zijn woning ten val komt. In het kader van de morele plicht of burgerplicht die wij allemaal hebben is het echter wel zo fatsoenlijk om er voor te zorgen dat voetgangers veilig kunnen passeren. Volgens sommigen geeft dit toch ruimte voor aansprakelijkheid. Een woningeigenaar zal zeker aansprakelijk kunnen worden gehouden indien hij willens en wetens gladheid heeft veroorzaakt door bijvoorbeeld zijn auto bij vriesweer te wassen of als hij een glijbaan heeft gemaakt door water over de stoep te sproeien.
De Gemeente heeft een inspanningsverplichting om de gladheid in de gemeente te bestrijden. Een gemeente geeft echter voorrang aan autowegen, busbanen en fietspaden. Er zijn dan ook niet veel mogelijkheden om je schade te verhalen bij een gemeente als je gevallen bent op een gladde stoep.
Werkgevers, winkeliers en restauranthouders hebben wettelijk een zorgplicht voor hun werknemers en bezoekers. Dit houdt in dat zij moeten zorgen dat er bij gladheid maatregelen worden genomen om valpartijen te voorkomen. Deze zorgplicht gaat echter niet zo ver dat bijvoorbeeld een restauranteigenaar haar parkeerterrein altijd (volledig) sneeuw- en ijsvrij moet houden.
Het enkele feit dat werknemers, bezoekers of klanten door gladde weersomstandigheden uitglijden, leidt dus niet automatisch tot aansprakelijkheid. Dat zal steeds afhangen van de omstandigheden van het geval. Op druk bezochte plekken en dichter bij de ingang zal aansprakelijkheid eerder aangenomen worden.
Wij hopen dat ook jij veel pret hebt in de sneeuw. Mocht je toch letsel oplopen door de gladheid, zorg dan voor goede foto’s en gegevens van getuigen.
Bij letsel kun je altijd contact met ons opnemen voor advies en begeleiding op 033 200 28 52 of via ons contactformulier.
Mocht je geen blog willen missen volg ons dan op LinkedIn of Facebook, zodat je steeds als eerste de blog ziet.
mr. Nicole Wilms – letselschadejurist